Naslovna / Ishrana / Primer članka o deci
Slika za primer

Primer članka o deci

Program Zdravo dete je dečiji program vežbanja koji uči decu da zavole fizičku aktivnost i razviju zdrave životne navike.

Nikada nije prerano da se započne s usvajanjem zdravih navika i edukacijom o važnosti fizičke aktivnosti. Studije pokazuju da većina dece koja se bave sportom i fizički su aktivna u detinjstvu, zadrže takve navike i kasnije kad odrastu. Fizička aktivnost ima pozitivan učinak na razvoj – deca koja se od malena bave nekom sportskom aktivnošću, već u ranoj životnoj dobi razvijaju radne navike i samodisciplinu. Sa druge strane ima pozitivnu ulogu i u emocionalnom razvoju dece budući da olakšava i proces njihove socijalizacije. Suprotno, neaktivno detinjstvo, moze ozbiljno da naruši zdravlje kako dete postaje starije.

Program Zdravo dete sadrzi 12 razlicitih časova vežbanja, koji su prilagodjeni uzrastu od 4 do 10 godina, na kojima se kroz igru razvijaju određene motoričke i kognitivne sposobnosti, vrši edukacija dece kao što su zdrava ishrana, higijena i važnost zdravog načina života što će posledično uticati i na smanjenje telesne težine dece, a samim tim i na prevenciju različitih oboljenja. Trening dece sprovodi se na mlađem uzrastu radi preusmeravanja energije i redukcije nesvrsishodnih oblika ponašanja, kao i radi ostvarivanja zajedničke pažnje kroz razvoj imitacije i funkcionalne igre. Na starijem uzrastu sprovodi se radi poboljšanja motoričkih, kondicionih i mentalnih sposobnosti.
Svi časovi su podeljeni na 4 dela:

  1. Zagrevanje
  2. Utvrđivanje naučenog od prethodnog časa i razgovor o zdravim navikama
  3. Glavni deo koji podrazumeva podizanje fizicke kondicije i koncentracije uz poboljšavanje motorickih sposobnosti
  4. Opuštanje i raztezanje svih grupa mišića

Uloga i značaj fizičke aktivnosti u dečijem razvoju

Istrživanja su pokazala (Ford i saradnici) konstantan trend porasta prevalencije predgojaznosti i gojaznosti u poslednjih 20-ak godina na svetskom nivou, s porastom između 10% i 40% kako u razvijenim, tako i u nerazvijenim zemljama.

Porast broja umereno gojazne i gojazne dece u Srbiji posledica je loših navika u ishrani i nedovoljne fizičke aktivnosti. Uz genetsku predispoziciju i druge biološke faktore (težina na rođenju i intrauterinarni razvoj), zatim socioekonomski status i uslove života u porodici (pušenje, unos alkohola, dojenje), smatra se da ponašanje deteta igra jednu od ključnih uloga u razvoju gojaznosti. Pod ovom grupom faktora pre svega se podrazumeva način ishrane i nivo fizičke aktivnosti.

Oko 60%-85% gojazne dece školskog-prepubertetskog uzrasta ostaju gojazna u odraslom dobu, što dovodi do ranije i češće pojave hroničnih nezaraznih bolesti (hipretenzija, rana ateroskleroza, dijabetes melitus tip 2), као i drugih endokrinih, ortopedskih i psihosocijalnih poremećaja. Udruženost gojaznosti i ovih oboljenja u tako ranom životnom dobu prouzrukuje skraćenje očekivane prosečne dužine života.

Nedovoljno fizičke aktivnosti u toku dana, u kombinaciji sa neadekvatnom ishranom, znatno utiču na poremećaj posturalnog statusa (nepravilno držanje tela) dece. Javljaju se deformiteti kičmenog stuba (kifoza, lordoza, skolioza…) ali i donjih ekstremiteta (ravno stopalo…).

Fizička aktivnost i svestrane i redovne vežbe nespecifično potstiču adaptaciju organizma na spoljne i unutrašnje stresove, na razvoj funkcije lokomotornog sistema, na porast kapaciteta kardiorespiratornog sistema, na razvoj kapaciteta srčanog mišića i koronarnih arterija. Redovna fizička i sportska aktivnost vrlo povoljno utiče i na opšti metabolizam, naročito masti i ugljenih hidrata, pri čemu se sprečava arterioskleroza, čuva respiratorna sposobnost i jača neurovegetativni sistem.

Fizicka aktivnost bitan je deo funkcionisanja svakog deteta, jer na taj nacin kod njih dolazi do smanjenja neproduktivne aktivnosti i hiperaktivnosti, povecanja pažnje, socijalizacije i spremnosti za učenje novih zadataka. Takode fizičkom aktivnošcu smanjuje se i reguliše destruktivno, agresivno i autoagresivno ponašanje. Svemu ovome treba dodati i značajne
mentalno-hemijske dobiti, kao što su čvrsta volja, istrajnost, harmoničnost u odnosima, plemenitost, i drugo.

Fizicka aktivnost treba se sprovoditi svakodnevno i kontinuirano. Prevencija, a naročito lečenje nisu jednostavna stvar. Zato je Program Zdravo dete program vežbanja zasnovan na medicinskim i telesnim znanjima. Kako je bolje sprečiti nego lečiti, mala deca treba da budu fizički aktivna kroz spontane aktivnosti, odnosno igru u što većem obimu. Igra je glavni preduslov za sazrevanje deteta i predsavlja osnovno sredstvo pomoću koga dete dolazi do ostvarenja određenih ciljeva. Fizički aktivna deca će imati jače mišiće i kosti (što predstavlja 70% ukupne mase tela) što će sprečiti pojavu deformiteta, imaće bolji metabolizam čime se reguliše telesna težina.

Po preporukama Svetske zdravstvene organizacije, nema donje i gornje starosne granice za bavljenje fizičkim aktivnostima. Ona je preporučena svima i u svako doba, u zavisnosti od ličnih karakteristika i zdravstvenog stanja. Za razliku od odraslih, kod kojih se fizička aktivnost uglavnom namenski sprovodi bavljenjem sportom i rekreacijom, deca je upražnjavaju i kroz igru, a efekti su mnogostruki po očuvanje zdravlja i pravilan rast i razvoj.

U savremenim uslovima automatizacije i načina života, fizička aktivnost je sve manja kod većine stanovništva. To nalaže potrebu pravilnog vaspitanja u fizičkoj kulturi i stvaranja navika za sistemsku aktivnost tokom čitavog života. Jedan od načina da se to postigne je i uključivanje u program Zdravo dete od najranijeg uzrasta, koji je primeren njihovom uzrastu i stepenu mentalnog sazrevanja. Navike stečene od ranog detinjstva ostaju za čitav život i teško se menjaju. Zato program Zdravo dete treba da bude deo svakodnevnice. Za vreme vežbi koje se sprovode tokom 12 časova ubrzava se i stimuliše pravilno disanje, veće količine kiseonika se unose u organizam, ubrzava se rad srca i podstiče cirkulacija, pospešuje se rad mozga, povećava se imunitet i sprečava nastanak akutnih i hroničnih bolesti, sprečava se nastanak gojaznosti, razvijaju se skeletni mišići te se sprečava loše držanje i nastanak deformiteta kičmenog stuba, stopala… Redovna fizička aktivnost najbolji je čuvar zdravlja. Kroz ovaj program ZDRAVO DETE deca stiču i samopouzdanje, upoznaju prijatan osećaj uspeha i socijalizuju se. Deca se uče pravim vrednostima i zdravom načinu života koje pomaže sprečavanju i kontroli rizičitih oblika ponašanja kao što su pušenje, alkoholizam i zloupotreba psihostimulativnih supstanci i narkotika.

Proverite takođe

rak-prostate

Rak prostate, zračenje i vijagra

  Pitanje Dragi dr Šulc, moj 61-godišnji muž je išao na zračenje pre dve godine ...

867 Komentari

  1. Thanks for your thoughts. It’s helped me a lot.

  2. Fun thought of the day.I am not a religious fellow, but for those who are, do you remember who the 4 horsemen are? the 4 horses are violence, hunger, disease and death I am calling out hunger, clot is calling out violence…. we should start a horseman count.

  3. All of these articles have saved me a lot of headaches.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.