Naslovna / Ishrana / ČIČOKA ( Jerusalimska artičoka)
Jerusalem-artichokes.-1

ČIČOKA ( Jerusalimska artičoka)

Jerusalem-artichokes.-1

 

Biljka čičoka ( latinski naziv Helianthus tuberosus). Nas narod je naziva i divlji krompir, dok je širom sveta poznata kao Jerusalem artičoka. Jestivi deo biljke je koren i izgledom veoma podseća na đumbir a njeni cvetovi na suncokret. Čičoka zapravo i spada u jednu vrstu suncokreta.

Jerusalem artičoka je vrlo hranljiva jer sadrži visok nivo ugljenih hidrata. Preciznije, u 100 grama nalazi se: 17,44 grama ugljenih hidrata, 11-14 grama inulina, 2 grama belančevina, 1,6 grama dijetalnih vlakana, 4 mg vitamina C, 0,2 mg vitamina B1, 0,1 mg vitamina B6, 3,4 mg gvoždja, 429 mg kalijuma. Ukupna energetska vrednost iznosi 73 kCal.

Očigledno je da čičoka sadrži više kalijuma nego banane koje su čuvene po svom visokom sadržaju ovog minerala (100 grama čičoka sadrži 429 miligrama kalijuma, dok se u 100 grama banana nalazi 358 miligrama kalijuma.

Da bi iskoristili lekovita svojstva čičoke, treba je konzumirati u svežem stanju. Termički obrađen nema lekovita svojstva karakteristična za sirov koren.

Čičoka daje izvanredne prinose uz jednostavnu agrotehniku, otporna je na sve vremenske utecaje i bolesti, proizvodnja je jako jeftina kada se uzme u obzir da se sadni materijal kupuje samo jednom, a eksploatiše deset godina.

čičoka

 

Međutim, ono što čičoku čini naročito interesantnom nije kalijum već inulin, zbog kojeg je ovo odlična hrana za dijabetičare. Čičoka je dijabetičarima zdravija zamena za krompir jer umesto skroba sadrži inulin. On spada u polisaharide i razvija se iz fruktoze, za razliku od skroba koji se sastoji od glukoze. Inulin ne izaziva nagli skok sećera u krvi zato što se tek u jetri razgradjuje na fruktozu, koja se na dalje u organizmu iskorišćava bez potrebe za insulinom. To je znatna razlika i prednost u odnosu na skrob iz krompira koji se razgrađuje na glukozu još u ustima, a posledica je nagli skok šećera u krvi. To je itekako čvrst razlog da se osobe koje boluju od dijabetesa umesto krompira opredele za čičoku.

Što se tiče svih ostalih ljudi, čičoka ima još dosta pozitivnih karakteristika koje je čine uopšteno poželjnom i korisnom namirnicom. Inulin u procesu varenja deluje kao probiotik, to znači da hrani dobre bakterije i umanjuje nivo loših bakterija, a ujedno olakšava verenje hrane. Zatim, zbog visokog nivoa probiotika i nesvarljivih vlakana na pozitivan način menja sistem na koji organizam preradjuje masti, a to utiče na smanjenje nivoa triglicerida i holesterola u krvi. Vredi reći i to da se konzumacijom čičoke organizmu obezbedjuje više vitamina i minerala uz uobičajeno isti unos hrane, jer inulin podstiče apsorpciju hranljivih materija, pa se preporučuje svim hroničnim bolesnicima, naročito onima koji imaju poremećaj metaboličkih procesa.

Koliko je zahvalna gledajući njena nutritivna svojstva, jerusalem artičoka je isto toliko zahvalna i kada je u pitanju njena primenljivost u ishrani. Blago je slatkasta i dovoljno ukusna da joj retko kada mogu zameriti i oni najprobirljiviji na hranu. Može se jesti u svežem obliku ili termički obradjena i to na sve moguće načine. Dakle, od sveže čičoke se može napraviti salata a za sve ostale specijalitete može se slobodno pustiti mašti na volju. Od nje se prave ukusne supe i ćorbe, pire po tradicionalnom receptu za klasičan pire krompir, raznovrsna jela iz rerne u bezbrojnim kombinacijama sa drugim povrćem.

Čičoka je za svakog kulinara pitoma, jednostavna i fleksibilna, kao i krompir, toliko da svako od nje može napraviti nešto ukusno, ali i zdravo.
Na glasu je kao izuzetan afrodizijak, jer pomaže u jačanju libida, potencije i plodnosti.

cicoka-lekovita-svojstva

 

Proverite takođe

rak-prostate

Rak prostate, zračenje i vijagra

  Pitanje Dragi dr Šulc, moj 61-godišnji muž je išao na zračenje pre dve godine ...